2013#1

zo 10.02 / Eleen Deprez, Frederika Huys, ... - installatiekunst

Zondagen 10 en 17 februari, 3 en 24 maart 2013****

Lezingenreeks rond installatiekunst o.a. met Eleen Deprez en Frederika Huys

1_cursus_installatiekunst 2

Ons eerste seizoen centraliseert zich rond installatoir werk. De aankomende biënnale van Venetië was hier een grote beweegreden. België wordt er immers vertegenwoordigd door Berlinde De Bruyckere en Nederland door Mark Manders. Gevolg is dat we vier zondagochtenden werken aan een cursus over het concept van installaties en biënnales.

#1. Zondag 10.02.2013

Installatiekunst als ervaring: een filosofische omschrijving van een grenzeloze kunstvorm

In de grote schuur van de Douviehoeve, lag tijdens de zomer van het 28ste internationale Kunstenfestival in Watou, een groot Italiaans gevechtsvliegtuig op zijn dak. Installatiekunst, zoals dit werk van de Italiaanse kunstenares Paola Pivi, is een kunstvorm die zich niet gemakkelijk laat definiëren. Het gebruikt diverse materialen, overspant verschillende decennia en kent een breed maar vooral eclectisch theoretisch kader. Zowat alles kan, en is, installatiekunst genoemd: video, toiletpapier, fotografie, chrysanten, potgrond, drie stoelen met een tafelkleed, …  Waar schilderkunst, beeldhouwkunst en videokunst nog op basis van hun materiaal benoemd kunnen worden, lijkt installatiekunst te zwenken van het ene domein naar het andere.

Het grote gevechtsvliegtuig van Paolo Pivi is een machine, een oorlogstuig, een bruut gebruiksvoorwerp dat zijn plaats opeist tussen fragiele kunstwerken. Maar wanneer de toeschouwer nadert verliest het tuig zijn kracht: het lijkt een hulpuloze kever op zijn rug, een logge schildpad met zijn poten spartelend in de lucht. Het vliegtuig zal niet meer uitvliegen, het weigert de oorlog, het deserteert in het midden van de strijd. Dit kunstwerk, een omgedraaid vliegtuig, verkrijgt zijn betekenis en zijn waarde door de ervaring van de toeschouwer: belangrijker dan het object is de beleving vàn dat object.

In deze lezing zullen we op een filosofische manier en rijkelijk geïllustreerd kennis maken met installatiekunst. We zoeken naar de historische oorsprong, ontrafelen het werk van enkele belangrijke voorlopers, maken kennis met de radicale innovatieve kunstenaars uit de jaren zestig, en bestuderen het werk van enkele hedendaagse installatiekunstenaars.

Eleen Deprez studeerde af als filosofe aan de VUB met de thesis ‘Installatiekunst binnen het dispositief van de prototypische museumruimte’. Momenteel dient zij een doctoraatsvoorstel in bij het FWO om dit onderwerp verder te onderzoeken.

#2. Zondag 17.02.2013

Lezing over het werk van Honoré δ’O ter voorbereiding van de daguitstap naar Gent.

#3. Zondag 03.03.2013

Gesprek met Frederika Huys over de restauratie en conservatie van installaties voor hedendaagse kunst.

The House of Conservation is een gespecialiseerde studio in de conservatie en restauratie van Moderne en Hedendaagse kunst, die geleid wordt door Frederika Huys. De studio start steeds vanuit een analyse van het kunstwerk om te bepalen welke stappen er nodig zijn voor een goed behoud. Is er reeds schade ontstaan, dan kan het werk gerestaureerd worden in de studio of op de locatie waar het zich bevindt. Zij zal spreken over de verschillende types installaties en hun behoudsstrategieën.

Met andere woorden: conserveren en presenteren van installaties

- met een heruitvoerbaar concept - als een proces van verandering - met nieuwe media gemaakt - door steeds een environment te creëren - waar performance deel van uitmaakt

#4. Zondag 24.03.2013 Voorbereiding van de komende Biënnale van Venetië, waarbij we duiken in het plattegrond van de Italiaanse stad, de Giardini en het Arsenale, maar ook alle mogelijke paviljoenen. We zullen het zeker over de installaties van Berlinde De Bruyckere en Mark Manders hebben, maar ook eens neuzen in de inzendingen van Jeremy Deller, Lara Almarcegui, Alfredo Jaar, Dénes Farkas, Jesper Just, Richard Mosse, enzovoort.