Zondag 27 augustus 2017 Begeleid bezoek aan de tentoonstelling van Richard Deacon in het Middelheimmuseum
De Britse krant The Guardian zette onlangs het Middelheimmuseum in de top 10 van de beste beeldenparken in Europa. Nog een éxtra reden dus om deze bijzondere plek met BILDNIS te bezoeken: 'Established in 1950 as an exhibition, Middelheim became a permanent fixture and is now one of the world’s largest outdoor sculpture collections – and still growing. More than 250 works are to be found around the 30-hectare grounds, from Rodin to present-day artists, including Turner prize winner Richard Deacon (…) It’s a beautiful place to wander; or if you’re visiting at the right time, join one of the free monthly guided tours.'
Naast de in het museumpark opgestelde werken die samen een overzicht bieden van meer dan honderd jaar beeldhouwkunst, vinden er met grote regelmaat bijzondere solo- en groepstentoonstellingen plaats en worden beelden uit de collectie opgevoerd in thematische exposities. Naast de beeldencollectie is ook het park een sterk staaltje landschapskunst.
De tentoonstelling van Richard Deacon telt 31 werken, zowel monumentale werken als kleinoden, die op verschillende plekken in het museumpark getoond worden.
Richard Deacon speelt sinds de jaren ’80 een voortrekkersrol in de hedendaagse beeldende kunst. Hij noemt zichzelf een fabricator, iemand die de veerkracht van materialen, taal en de betekenis van objecten tot het uiterste wil testen. Zijn fascinatie voor de mogelijkheden van de meest diverse materialen zoals hout, textiel, staal, papier, leer, marmer, klei, vinyl, golfplaat, karton of pvc stuwt hem van het ene werk naar het volgende, met een ontzagwekkend oeuvre als resultaat. Door de lijm, de metalen verbindingsstukken, de bouten of de lasnaden zichtbaar te laten, wordt ook de toeschouwer constant attent gemaakt op dat maakproces.
De tentoonstellingsfocus ligt vooral op ‘variaties’ – misschien wel hét handelsmerk van Deacon. Door het opnieuw toepassen van een logische en consequente reeks spelregels op eenzelfde basis of beginsituatie, verlegt de kunstenaar steeds een grens, voegt hij nieuwe betekenismogelijkheden toe, komt hij tot ‘nieuwe’ kunstwerken die deel gaan uitmaken van een reeks. De titel van de tentoonstelling, SOME TIME, verwijst naar zo’n voorlopig karakter. Of naar een korte tijdsspanne: de dingen zijn maar even wat ze zijn.
In 1993 - Antwerpen is culturele hoofdstad - zet de Middelheimcollectie resoluut een stap richting hedendaagse kunst. Never Mind is een van de sleutelwerken die dat jaar worden aangekocht. Vierentwintig jaar later gaat Deacon in samenwerking met het Middelheimmuseum over tot een ‘refabricatie’ van het werk. Refabricatie – ook een vorm van variatie – is tegelijk een herneming én een nieuw perspectief op de toekomst, tegelijk de terugkeer of de kopie van een oud element én de creatie van een nieuw werk. Never Mind werd ontdaan van de houten strips en het originele metalen geraamte met metalen voet werd gerestaureerd en opnieuw bekleed, dit keer met roestvrij stalen strips.
Meer info? http://www.middelheimmuseum.be/nl