Zondag 22 januari 2017 om 11:00 in het klasje van CultuurCentrum De Grote Post Raoul Servais: 6 creaties van 1965 tot 2015 - inleiding door Patrick Vanslambrouck
Wat doet een pionier in de animatiefilm als hij 87 is? Hij maakt een nieuwe film, Tank, de eerste kortfilm in veertien jaar van Raoul Servais. ‘Sommige dagen moet ik achter de tekentafel kruipen.’, zegt hij. En ook ‘Ik heb nooit het verlangen gekoesterd om langspeelfilms te maken. Als ik het kort kan zeggen, zal ik het niet nodeloos rekken.’
Zouden andere kunstenaars, tekenaars, filmmakers daar ook zo over denken als ze bezig zijn met hun animatiefilm? Met een intrigerend programma, in samenwerking met Fonds Raoul Servais en ARGOS centrum voor kunst en media, bekijken en bespreken we verschillende vormen van animatie/kunst/film. Vier zondagochtenden krijgen we een unieke blik op verschillend beeldend werk in het intieme kader van de Klas in CultuurCentrum De Grote Post.
Chromophobia (1965, 10′)
De grijze legioenen overweldigen de wereld van de kleur om er hun kleurloze dominantie te vestigen. De weerstand komt te voorschijn in de gedaante van een scharlaken Tijl Uilenspiegel, die met zijn chromatische listen de terugkeer van de kleur zal bewerkstelligen.
“‘Chromophobia’ was een stap verder in de evolutie naar een vereenvoudigde, bijna schematische grafiek, gepaard met een dynamische montage.”
Sirene (1968, 9’30”)
Monsterachtige kranen en voorhistorische vliegende reptielen domineren een onherbergzame zeehaven. Enkel een eenzame hengelaar wordt er als menselijk wezen gedoogd. Hij wordt getuige van een zonderlinge idylle tussen een scheepsjongen en een zeemeermin. Droom of werkelijkheid?
“Bij ‘Sirene’ stelde zich een probleem bij de figuren die ‘menselijk’ en ‘poëtisch’ moesten overkomen. Ze kregen daarvoor een meer klassiek voorkomen terwijl de andere protagonisten zeer gestileerd bleven. De mooie decors van Norbert Desyn fungeerden als bindmiddel.”
Goldframe (1969, 5’)
Jason Goldframe, filmproducent, is overal de beste en altijd de eerste! Vooral wil hij de eerste zijn om een nog nooit tevoren gerealiseerd huzarenstukje te produceren: een 270mm film. Gedreven door zijn obsessie om te presteren, wil hij zelfs zijn eigen schaduw voorbijsteken. Op een avond lukt hem dat ook…
“‘Goldframe’ betekende een eerste experiment dat afstand nam van het strak en zuiver contoureren van de figuren. De spontane, schetsmatige omlijning van de enige figuur in de film, Mr. Jason Goldframe, ging in perfecte symbiose met de schitterende decors van Paul Van Gysegem.”
Harpya (1979, 9’)
Tijdens een avondwandeling is Meneer Oscar getuige van een aanranding. Tot zijn grote verbazing stelt hij vast dat het slachtoffer een authentieke harpij is. Zijn interesse is gewekt, maar niet zonder gevaar…
“‘Harpya’ was mijn eerste poging om live action beelden te combineren met animatie. De beelden van live acteurs moesten geïncrusteerd worden in de grafische decors. Aangezien digitale techniek toen nog niet bestond en het gekende ‘mask’-procédé onbetaalbaar bleek, ontwikkelde ik een eigen techniek met een combinatie van leganimatie, frontprojectie en multiplane-opnames. Het resultaat was uiteindelijk zeer bevredigend maar het procédé was bijzonder tijdrovend en kon slechts door één persoon uitgevoerd worden. Vandaar dat ‘Harpya’ waarschijnlijk de enige film zal blijven die met deze techniek vervaardigd werd.”
Nachtvlinders (1998, 8’)
Een nachtvlinder leidt ons naar de wachtzaal van een nachtelijk station waar zich een surrealistische schets afspeelt. Geïnspireerd door het oeuvre van Paul Delvaux.
“‘Nachtvlinders’ is de enige film die integraal werd uitgevoerd in Servaisgrafie. De film is geïnspireerd door het werk van Paul Delvaux. Ondanks het bewijs dat de Servaisgrafie zeer doeltreffend was om live action te integreren in getekende decors werd het procédé enigszins obsoleet door de zich sterk ontwikkelende computertechnologie.”
Tank (2015, 6’20”)
Op 15 september 1916 gebruikten de Britten tijdens de Slag aan de Somme als eersten tanks in een poging de stellingenoorlog te doorbreken. De inzet van dit nieuwe wapen betekende zowel voor de loopgravenverdedigers als voor de tankbemanning een helse ervaring. Zowel voor soldaat Otto in zijn loopgraaf als voor Johny in zijn tank komt er zo een einde aan al hun sentimentele bekommernissen.
“Geïnspireerd door het gedicht “Le Tank” van Pierre Jean Jouve, is deze film een vrije interpretatie van de eerste tankaanval tijdens de Eerste Wereldoorlog.”.
Praktische info
Afspraak om 11:00 in de inkomhal van CultuurCentrum De Grote Post Hendrik Serruyslaan 18 in Oostende
€8 per persoon voor leden / €12 per persoon voor niet-leden (€1 handlingkosten inclusief; eventuele lunch achteraf niet inbegrepen)
Inschrijven via UiTloket Oostende Hendrik Serruyslaan 18A, 8400 Oostende 059/33.90.00 – uit@oostende.be – www.uitinoostende.be Openingstijden: maandag tot vrijdag van 10.00 tot 18.00 uur zaterdag van 14.00 tot 18.00 uur
CultuurCentrum De Grote Post is makkelijk bereikbaar via het openbaar vervoer: trein naar Station Oostende op ongeveer 10 minuten loopafstand; de kusttram stopt vlakbij (op 100 meter) aan de halte Marie-Joséplein. CultuurCentrum De Grote Post ligt tegenover het Leopoldpark (met zijn bloemenuurwerk) en het bronzen beeld "De Zee" (in de Oostendse volksmond Dikke Matilde). Je kunt het gebouw binnenkomen via één van de drie roterende deuren aan de hoofdingang.