2018#4

za 17.11 / Ludovic Menneson

IDENTITEIT/(ANDERS) ZIJN Bezoek aan galerie Vertige in Anderlecht en begeleid bezoek aan de tentoonstelling in Kanal in Brussel Zaterdag 17 november om 14:00

Galerie Vertige is een unieke plek in Brussel en is in het bijzonder een brug tussen de wereld van de psychiatrie en de buitenwereld, een gateway tussen de verschillende vormen van artistieke creaties. Gelegen in het hart van C.R.I.T., Centre de Réadaptation Psychosociale, en vrij toegankelijk voor het publiek, wordt de galerie volledig beheerd door een groep van gebruikers, ondersteund door een socio-therapeut en een professional uit de kunstwereld. Met vijf tentoonstellingen per jaar ligt de selectie voor het programma niet alleen op de relevantie van het beeldend voorstel, maar ook op de kwaliteit van de menselijke relaties.

Un point d’intersection, un lieu de rencontre entre l’art et la psychiatrie ; un lieu sans barrière où les mondes se mélangent, un endroit respectueux des différences, des étrangetés, où chacun a sa place.

We starten ons bezoek met een ontmoeting in Galerie Vertige om 14:00, waarbij we zicht krijgen over de werking van de tentoonstellingsruimte en de lopende tentoonstelling met werk van Ludovic Menneson. Rond 15:30 vertrekken we met tram 81 naar Brussel Zuid, stappen over op metrolijn 2 of 6 en gaan naar KANAL in Brussel, waar juist een tentoonstelling loopt met de titel “Identiteit/(anders)zijn” waar een gids ons opwacht: In de kleedkamers, de kantine en de keuken van de vroegere Citroëngarage, daar waar destijds de privésfeer en de professionele wereld elkaar kruisten, thematiseren foto’s, video’s en een film de identiteit in haar verschillende vormen zoals die door de bedrijfswereld, de media en de beeldtechnologie worden opgelegd. Enkele eenvoudige gebaren, zoals die van Vito Acconci, confronteren het lichaam van de kunstenaar met zijn dubbelganger en zijn spiegelbeeld. In een face-to-face gesprek met de camera onderzoeken de performances van Joan Jonas, Eleanor Antin, Martha Rosler en Sonia Andrade op een subtiele manier de stereotypes en de ideologische invloed van de media en doen ze het televisiescherm verworden tot een spiegel die bijdraagt tot de identiteitsconstructie. Jeanne Dielman, de emblematische film van Chantal Akerman, brengt een kritisch portret van de vrouw in beeld, gespeeld door Delphine Seyrig, terwijl een hedendaagse fotoreeks van Rineke Dijkstra en Asaf Shoshan focust op kwetsbaarheid en instabiliteit.